Dość istotną rzeczą, nad którą powinieneś zastanowić się
przed samym stworzeniem prezentacji, jest jej cel. Można go formułować
dowolnie, w zależności od tego co chcemy uzyskać lub przekazać. Może to być
charakterystyka danego obszaru, ocena produktów lub usług, a nawet otrzymanie
oklasków, zrobienie show lub sprzedaż tego o czym mówimy. Sam ustalasz co ma Ci
dać dana prezentacja i co mają otrzymać odbiorcy.
Możemy ustalić jeden cel główny, i do niego dobierać kilka
celów szczegółowych. Ile? Tyle ile trzeba do osiągnięcia celu głównego i tyle
ile mamy na osiągnięcie tego celu czasu. Istotną rzeczą jest także
sformułowanie określonego celu.
- Należy uświadomić sobie cel i wiedzieć o jego istnieniu, zwłaszcza podczas przedstawiania prezentacji. Po co mówić o historii danego tematu przez 10 minut prezentacji, jeśli naszym celem jest ocena obecnych wydarzeń?
- Ma być adekwatny do możliwości. Nie stawiamy sobie nierealnego celu. Jeśli wcześniej zaciekawiliśmy maksymalnie 3 osoby na spotkaniu, aby kupiły coś od nas lub w czymś uczestniczyły to naszym celem nie będzie zrobienie tego samego na kolejnym spotkaniu przez 100 osób.
- Powinien być pozytywnie nacechowany. Nie wolno mówić NIE! Z tym ten punkt jest związany.
- Dobrze, aby były ustalone ramy czasowe osiągnięcia celu. Tu nie trzeba raczej większego komentarza. Najlepiej aby cel główny odnosił się do całej prezentacji, a cele szczegółowe były osiągane co do konkretnej minuty.
- Powinien być mierzalny. Powinniśmy wiedzieć, że dany cel osiągnęliśmy.
- Ważne aby był atrakcyjny dla Ciebie. Bardzo ważny element budowania celów (przynajmniej dla mnie). Nagroda, czyli osiągnięty cel powinien nie tylko dać nam satysfakcję, ale również wiele innych korzyści (dobra ocena, zapłata, nowe znajomości itp.
Precyzyjne
sformułowanie celu i świadome dążenie do jego osiągnięcia to już połowa
sukcesu. Druga połowa to ciężka praca i odrobina szczęścia.
Jeśli chodzi o samą prezentację to można cel umieścić na
drugim slajdzie, po stronie tytułowej. Jednak nie jest to warunek konieczny.
Najistotniejsze, abyś Ty wiedział/a o istnieniu własnych celów i o tym jak je w
kolejnych etapach prezentacji osiągać.
0 komentarze:
Prześlij komentarz